Friday, November 10, 2006

In which she's worried and annoyed

Gustav, jag bör nog varna dig - du uppskattar kanske inte den här lilla klagovisan.

Det ska bli dyrare att bo som student. Det ska bli dyrare att bygga studentbostäder, och på så vis högre hyror för de bostäder som ändå byggs. Och folk undrar varför en 25-åring fortfarande skulle vilja bo hemma?

Vi studenter har nog med pengar. Vi har så gott om pengar att man till och med skulle kunna sänka vårt bidrag och den tid vi har rätt till det. Min förhoppning är att regeringen om några år inser att den bästa idén för att lösa problemet med studiemedel är att istället för att tilldela varje studerande ett visst antal år med rätt till studiemedel, tilldela dem en viss summa och möjligheten att fördela den summan på det sätt som passar dem. Som det är nu (och som det har varit länge, det ska medges) blir många lurade och tror att de kan ta ut bidrag de första åren och spara lånen tills de behövs längre fram. Icke. Sex år är allt du har, sen är det kört. När du pluggat i fyra år, inser att du är inne på fel spår och att du kommer att behöva fyra år till, sticker statsministern ut huvudet och ropar 'Gotcha, sucker!'

"Det ska löna sig att arbeta." Låter bra. Men när det innebär att det framför allt lönar sig därför att alla bidrag dras in så att du helt enkelt inte har råd att vara arbetssökande eller sjukskriven? Ja, sänk A-kassan! Se till så att de fega, utbrända människorna ger sig ut i arbetslivet igen!
Men det är klart; för vissa lönar det sig ju verkligen att arbeta. Staffanstorps politiker höjde sin egen lön med 50 %.

"Vi ska satsa på ungdomarna och se till att de får jobb." Jo, man tackar.
Så varför bör pensionsåldern höjas till 70 år? Om ni vill satsa på ungdomarna, borde då inte pensionsåldern sänkas? Ut med de gamla, in med de unga? Eller menar ni att de båda ska arbeta halvtid och bli partners, dela på jobbet?

...
In other news, I'm seeing my remaining time at uni like this: another year and a half of linguistics, and two years of either English or Spanish. 80 credits each; enough to teach. I think.

3 comments:

Anonymous said...

Alltså. Jag uppskattar ditt inlägg (som alltid) och jag uppskattar att du skriver vad du tycker (nu låter jag som en lärare) och jag håller med om vissa saker.
Dock så är jag lite nyfiken på systemet egentligen, tror inte det blir sämre för studenterna, bara annorlunda.
Men tiden får utvisa.

Jag är trött. Besvarar ditt mail imorgon! Efter en kväll med idol, jobb så finns det ingen ork kvar i mig..

Kat said...

Det är aldrig fel att låta som en lärare, vill jag påstå.

Och visst hade livet varit trist om vi hade tyckt exakt likadant om allting?
Visst får tiden utvisa. Och du kan lita på att jag hoppas på att jag har fel.

Eugéne de Beauharnais said...

Bästa Fröken Katarina

Ett högst amusant så kallat inlägg. Underteckand måst säga att merparten av Ert inlägg 'makes sense' (som engländaren säger).

Dock måst undertecknad taga tillfället i akt och hänvisa till den gamla devisen om så kallade terminsavgifter eller dessas snara återinförande inom akademien.